Noodhulp. Wie bel je?
Wij worden regelmatig buiten kantoortijden gebeld voor noodgevallen, klein en groot. Bij afwezigheid verwijzen we naar het noodnummer van de verzekeringsmaatschappij. De hulpverleners die de noodnummers bemensen, kunnen je direct en goed helpen.
Wie bel je in een noodsituatie?
Je belt 112 (of de variant in het buitenland) voor nood bij levensbedreigende en heterdaad situaties. Het noodnummer van je verzekering bel je voor benodigde hulp die volgt nadat je 112 nodig hebt gehad en bij alle nood die niet acuut levensbedreigend is.
Je belt de alarmcentrale van je verzekeraar dus zo spoedig mogelijk bij een acute noodsituatie. Dat is bijvoorbeeld als je gewond bent geraakt bij een ongeval of als je plotseling ernstig ziek wordt. Ook bij overlijden in het buitenland of een sterfgeval binnen de eigen familie neem je contact op met de alarmcentrale. Verder neem je contact op met de alarmcentrale bij autoschade, brandschade, waterschade of andere schades waarbij professionele en directe hulp noodzakelijk is.
Naast noodsituaties kun je er ook terecht voor hulp en advies. De alarmcentrale helpt je bijvoorbeeld bij het vinden van een betrouwbare arts, of adviseert naar welk ziekenhuis je het beste kunt gaan in het buitenland. Ze helpen je ook bij het blokkeren van een verloren bankpas.
Wat doet een alarmcentrale?
Bij de alarmcentrales van verzekeraars werken professionele hulpverleners. Zij beschikken over een wereldwijd netwerk van hulpverleners en dienstverlenende professionals die je ter plaatse kunnen helpen. Dit zijn artsen, bergers, vervangende chauffeurs en contactpersonen.
De medewerkers van de alarmcentrale coördineren de hulpverlening. Dit kan bijvoorbeeld zijn:
- Contact met hulpverlening ter plaatse.
- Regelen van een ziekenhuisopname.
- Contact met de familie in Nederland.
- Betalen van de ziekenhuisrekening.
- Regelen van terugvlucht/vervoer bij het voortijdig afbreken van je vakantie.
- Hulp bij een opsporings- en/of reddingsactie.
Goed voorbereid
Ga goed voorbereid op reis en zorg dat je het nummer van de alarmcentrale van je reisverzekering bij je hebt. Het klinkt logisch. Net als dat het logisch klinkt om de noodnummers van je brandverzekering of autoverzekering bij de hand te hebben. Maar noodsituaties gaan vaak gepaard met enige paniek. En dan kan het vinden van de juiste informatie net iets meer moeite kosten dan het normaal gesproken zou doen.
Hieronder vind je noodnummers van een aantal maatschappijen. Zit je maatschappij daar niet bij, ga dan naar de site van je verzekeraar of kijk even op de polis. Zet het noodnummer in je telefoon én maak een notitie, zodat je ook bij verlies van je telefoon het noodnummer kunt terugvinden.
Verzekeraar / Alarmcentrale | In het buitenland | In Nederland |
ABN AMRO Hulpdienst | +31 26 400 23 45 | 0900 00 24 |
Aegon Alarmcentrale | +31 88 344 00 00 | – |
Allianz Global Assistance Alarmcentrale | +31 20 592 92 92 | – |
Allianz Nederland Hulpdienst | +31 10 454 11 11 | – |
Agis | +31 71 364 17 02 | – |
ANWB Alarmcentrale | +31 70 314 14 14 | +31 88 269 28 88 |
Aon Direct – Aon Alarmcentrale | +31 20 592 91 24 | – |
ASR Alarmcentrale | +31 30 256 7777 | – |
Avéro Achmea – EuroCross International BV | +31 71 364 18 50 | – |
Bruns ten Brink – Europeesche Hulplijn | +31 20 65 15 777 | – |
Centraal Beheer Achmea Hulplijn | +31 55 579 79 79 | – |
DAK – EuroCross International BV | +31 71 364 18 49 | – |
De Europeesche Hulplijn | +31 20 65 15 777 | – |
De Friesland Alarmcentrale | +31 58 212 02 12 | – |
De Goudse Alarmcentrale | +31 71 568 18 90 | – |
Delta Lloyd Hulpdienst | +31 26 400 23 90 | – |
Ditzo Alarmcentrale | +31 30 699 07 08 | – |
FBTO Alarmcentrale | +31 58 234 56 50 | – |
ING – TravelCare Alarmcentrale | +31 70 314 75 75 | – |
Interpolis – Interhelp (bij schade) | +31 13 462 04 62 | – |
Interpolis – Eurocross Assistance (voor gezondheidszorg) | + 31 71 364 18 50 | – |
Kruidvat – Aegon Schade Service | + 31 88 344 00 44 | – |
London Alarm Service | +31 20 592 91 95 | – |
Menzis Alarmcentrale | +31 317 45 55 55 | – |
Moneyou | +31 10 201 4490 | – |
Nationale Nederlanden – TravelCare Alarmcentrale | +31 70 314 75 75 | – |
Nederlanden van Nu Alarmcentrale | +31 26 355 34 74 | – |
Nh1816 – Noordhollandsche Hulpdienst | +31 88 112 18 16 | – |
OHRA Hulpdienst | +31 26 400 23 10 | – |
Polis Direct Alarmdienst | +31 24 366 56 56 | – |
Premio | +31 20 66 44 531 | – |
REAAL – SOS International | +31 20 651 58 55 | – |
Route Mobiel Alarmcentrale | +31 20 651 51 15 | – |
SNS Bank – SOS International | +31 20 651 51 51 | – |
Proteq Alarmcentrale | +31 20 651 56 49 | – |
Turien & Co – Europeesche Hulplijn | +31 20 65 15 777 | – |
Unigarant – ANWB Alarmcentrale | +31 70 314 56 56 | +31 88 269 28 88 |
Univé Alarm Service | +31 59 234 81 12 | – |
Verzekeruzelf.nl Alarmnummer | +31 20 592 92 01 | – |
Zelf.nl Alarmcentrale | +31 20 651 56 49 | – |
Zilveren Kruis Achmea – EuroCross Assistance | +31 71 364 18 50 | – |
ZLM Alarmcentrale | +31 113 23 88 88 | – |
Gegevens per 01/03/2020
Een aantal verzekeraars biedt apps aan waarmee je schades kunt melden, polissen kunt bekijken, handige informatie kunt vinden, en ook het noodnummer meteen kunt bellen. Zo heeft Nh1816 Verzekeringen de VerzekeringApp, waarin alle relevante informatie over je verzekeringen bij Nh1816 mobiel beschikbaar is. Handig en gratis.